Zondagochtendconcert: Trio Ino Kruysen
Huygens’ Hofwijck in Voorburg organiseert van november 2018 t/m februari 2019 elke tweede zondagochtend van de maand concerten in de Pronkzaal van het huis. Het belooft een bijzondere concertreeks te worden. U bent van harte welkom!
Zondag 10 februari 2019
Trio Ino Kruysen, bestaande uit Ino Kruysen (zang), Alvaro Rovira (Gitaar) en Ignas te Wiel (Percussie en Sacuhachi).
Zondagochtendconcert: Apollo Ensemble
Huygens’ Hofwijck in Voorburg organiseert van november 2018 t/m februari 2019 elke tweede zondagochtend van de maand concerten in de Pronkzaal van het huis. Het belooft een bijzondere concertreeks te worden. U bent van harte welkom!
Zondag 11 november 2018
Apollo Ensemble: Daphne Oltheten, viool en Thomas Oltheten, fagot
Programma: werken van Paganini, Beethoven en Mozart
Het Apollo Ensemble is als een kameleon. De ene keer een barokorkest, een volgende keer gerust een duo, trio of septet. Maar welke gedaante het ensemble ook aanneemt, deze musici worden altijd gedreven door een gemeenschappelijke passie. Zij worden gegrepen door het wonder dat eeuwenoude muziek telkens weer als nieuw kan klinken.
Daphne Oltheten is een Nederlandse violiste, werkzaam op concertpodia in voornamelijk Nederland, Duitsland en Brazilië. Zij werd opgeleid door Coosje Wijzenbeek, Mireille van der Wart en Theodora Geraets. Als kind werd de historische uitvoeringspraktijk haar met de paplepel ingegoten: haar moeder, Marion Boshuizen, is werkzaam als organiste, klaveciniste en fortepianiste. Haar vader, Thomas Oltheten, is fagottist en bespeelt zowel de moderne als historische fagotten en de dulciaan.
Het is dus niet vreemd dat Daphne uiteindelijk ook besloot nog een Master Oude Muziek te doen aan de Hochschule für Darstellende Kunst Stuttgart. Zij behaalde daar in 2015 haar Masterdiploma bij professor Christine Busch.
Naast het volgen van vele cursussen en masterclasses in binnen- en buitenland, wordt Daphne al bijna haar hele leven gecoacht door David Rabinovich. Hij is zowel van grote invloed op haar barok- als moderne vioolspel en inspireert haar altijd om de uitersten van zowel haar instrument als de muziek op te zoeken. Tegenwoordig werkt Daphne zowel als barok- en moderne violiste. Zo is zij als barokvioliste een vast lid van het Apollo Ensemble en is zij de komende tijd te horen bij Bach Collegium Stuttgart, Stiftsbarock Stuttgart en het Amsterdam Baroque Orchestra.
Op moderne viool speelt Daphne veel kamermuziek en is zij voornamelijk werkzaam samen met de Braziliaanse pianist Henrique Gomide. Met dit Duo is zij regelmatig te gast op concertpodia in Brazilië. Daarnaast werken zij mee aan speciale programma's voor de kinderen die studeren aan Instituto Baccarelli, een muziekschool speciaal voor kinderen uit de grootste sloppenwijken van São Paulo.
Voor het label Centaur nam Daphne samen met haar vader de drie Duetten voor viool en fagot van Niccolò Paganini op. Duo Oltheten-Gomide bracht hun eerste CD uit in 2014. Hierop zijn Sonates van Mozart, Schubert en Grieg te horen.
Thomas Oltheten; van de 17de eeuwse dulciaan tot en met de moderne fagot. Als fagottist, mede-oprichter en zakelijk leider vormt het Apollo Ensemble al 25 jaar zijn directe muzikale omgeving. Daarnaast heeft Thomas gewerkt in zowel moderne als historische ensembles en orkesten zoals: Stuttgarter Barockorkester, Oslo Barok Orkest, Concerto d’Amsterdam, het NoordNederlands orkest, het Combattimento Consort, Tonhalle en Opera orkest Zürich, Anima Eterna en vele andere. Als solist is treedt hij regelmatig op, zowel op moderne als op historische instrumenten. In 2016 is zijn cd uitgekomen met de duo’s voor viool en fagot van Paganini, voor het eerst dat dit repertoire op historische instrumenten is vastgelegd. Tevens is Thomas voorzitter van het Fagotnetwerk Nederland / Vlaanderen waarmee hij in 2017 het eerste concours voor zowel moderne als historische fagotten organiseerde.
Programma: werken van Mozart, Beethoven en Paganini
Dit programma bestaat uit drie jeugdwerken van Mozart, Beethoven en Paganini. De duetten van Paganini zijn origineel voor viool en fagot, bij Mozart is de vioolpartij origineel en de baspartij niet aan een specifiek instrument toebedeeld en bij Beethoven is de fagotpartij origineel en de andere stem oorspronkelijk voor klarinet. De combinatie viool en fagot heeft een lange traditie. Componisten zoals Rosenmüller, Fontana en Böddecker schreven voor viool, dulciaan (voorloper van de fagot) en basso continuo. Composities waarbij de viool en fagot gelijkwaardige stemmen kregen toebedeeld, echter wel met toevoeging van een bas ter ondersteuning. Ook in de hoogbarok werden viool en fagot solistisch naast elkaar gezet.
Mozart componeerde op zijn 12e vioolsonates waarbij de baspartij niet was uitgewerkt tot een pianobegeleiding. Deze kunnen daardoor heel goed door een cello of fagot gespeeld worden. Binnen dit duettenprogramma is deze sonate een rustpunt. Op het eerste gezicht een ‘eenvoudige’ sonate; toch zit er al de meesterlijke balans van Mozart in.
Bij Beethovens drie duetten voor klarinet en fagot is de ontstaansgeschiedenis onbekend. Waarschijnlijk was hij rond de 20 jaar toen hij ze componeerde en niet veel later werden ze in Parijs onder zijn naam uitgegeven. Als snel werden deze duetten ook voor viool en cello uitgegeven. Vandaag wordt de ‘Paganini ‘-bezetting, viool/fagot, aangehouden.
Paganini kreeg als 18-jarige de vraag van een Zweedse fagottist of hij iets kon componeren met meer uitdaging voor de fagot. Zo kwamen viool en fagot weer naast elkaar te staan in de vorm van duetten, nu zonder begeleiding van een bas instrument.
Waarom kreeg de jonge Paganini, als violist, deze opdracht? Paganini had bij Allesandro Rolla gestudeerd, zowel viool als compositie. Alesandro Rolla was zeer goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij de fagot, hetgeen blijkt uit het fagotconcert dat hij schreef. Paganini heeft deze uitdaging heel erg serieus genomen en weet zowel fagot als viool tot de grens van de technische mogelijkheden te drijven zonder zijn natuurlijke muzikaliteit tekort te doen.
Verdere informatie
De zondagochtend concerten starten om 11:30 uur en duren een uur, inloop met een kopje koffie of thee in de Oudhollandse keuken van Hofwijck is vanaf 11:00 uur. Voor de concerten zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. U kunt kaarten reserveren via secretariaat@hofwijck.nl onder vermelding van het betreffende concert en het aantal te reserveren plaatsen. Kaarten voor de concerten kosten € 17,50 voor leden van de Vereniging Hofwijck, niet-leden betalen € 19,50 per concert. Zie voor meer informatie over de volledige concertreeks www.hofwijck.nl
Huygens’ Hofwijck
Westeinde 2A
2275 AD Voorburg
070 387 2311
www.hofwijck.nl