Venetia's air

Vrienden worden?

Home > Venetia's air
25 juni

Venetia's air

Venetia’s air door muziektheater Lukka

Venetia’s air is een voorstelling van muziektheater Lukka, waarin een vrouw uit de 17de eeuw een stem krijgt. Een schoonheid in haar tijd, was Venetia inspiratiebron voor vele kunstenaars. Maar wie was zij werkelijk? Vrijheidsdrang, (verlies van) schoonheid en jaloezie zijn de ontvlambare mix die tot haar dramatische einde leiden.

Deze muziektheatervoorstelling is gebaseerd op en geïnspireerd door het schilderij van Anthony van Dijck: "Portrait of Venetia Stanley on her deathbed".​

Bezetting:

Acteur / verteller: Bart Klop
Zangeres / actrice: Jildou Kroes
Luit: Jelle Kalsbeek
Viola da gamba: Inés Salinas Blasco
Script/regie: Bertine Hobbelman
Technische vormgeving: Peter Lemmens

Muziek van o.m. Dowland, Hume, Byrd, Ferrabosco

Met teksten van Ben Jonson en Kenelm Digby

Toelichting
Venetia’s air is  een tijdloos verhaal over de obsessie met schoonheid en hoe een vrouw vecht voor erkenning van haar talenten in het Engeland van de 17de eeuw.
In innige omarming met een schilderij door zijn vriend Anthony van Dyck, zo zien we Kenelm Digby in diepe rouw gedompeld na de plotselinge dood van zijn jonge vrouw Venetia. Volledig idolaat draaien al zijn gedachten rond haar. Hij heeft haar intens lief. Als een schilderij. Zijn eigen prachtige Venetia.
Is het liefde of hysterische jaloezie, dat hij haar als een godin op een voetstuk zet en de rest van zijn leven rouwt?
Venetia Stanley was beroemd om haar schoonheid en werd door velen bewonderd. Ze was rijk, van adel, intelligent. Als zij langskwam liepen mensen uit. Een ‘icoon’ was zij. Een voorbeeld, een object van schoonheid én afgunst. Bekende kunstenaars schreven over haar, verbeeldden haar, maakten toneel ter ere van haar, hielden van haar. Zoals dichter Ben Jonson en hofschilder Anthony van Dyck.
Maar wie was zij achter de façade van dat ‘stardom’? Een eigenzinnige vrouw, op zoek naar ontwikkeling in een tijd waarin vrouwen dat niet gegund werd. Die hing aan haar schoonheid en vocht tegen het ouder worden, mede omdat die schoonheid een weg naar een plek in de wereld betekende.

Ze ging jong dood, onder geheimzinnige omstandigheden. Had dat te maken met de alchemistische kennis van haar jaloerse man, Kenelm Digby, of wist zij zelf meer van chemie dan men vermoedde?
We weten niet veel over haar. Geschiedenis gaat meestal over mannen. Daarom haalt Venetia’s air juist deze vrouw naar voren. Wie was zij, hoe zou ze kúnnen zijn, als we de bewondering afpellen, maar ons voorstellen wat zij deed in haar persoonlijke leven? Hoe ze dacht, hoe haar stem klonk. Wat was haar kracht? Wat waren haar angsten en zwakheden?
Hoe probeerde zij in het leven van die tijd haar plaats te vinden? Onze Venetia kan goed tekenen, had gevoel voor wetenschap en was niet vanzelfsprekend bereid alsmaar achter haar man verstopt te zijn.
In deze productie vindt een zoektocht plaats naar het leven van vrouwen in de 17de eeuw, levend in de afscherming van het huis of een klooster. Wat was de betekenis van vrouwen en vrouwelijke kunstenaars in de 16de en 17de eeuw? Een vrouw mocht het publieke domein niet betreden. Maar zelfs vrouwen die tegen de stroom in wel hun zichtbaarheid veroverden lijken door de geschiedenis vergeten te zijn.

Ook is muziek uit die tijd te horen, op viola da gamba en luit. 17e eeuwse liederen worden live gezongen en gespeeld. Een verteller verbindt de scènes. En passant laat hij zien hoe onze tijd toch best veel lijkt op toen.
Beelden en schilderijen worden geprojecteerd op de achtergrond en voegen zo een laag aan het verhaal toe.

Datum: zaterdag 25 juni 2022
Tijd: 20.00 uur. Inloop vanaf 19.30 uur, drankje na afloop.
Duur van de voorstelling: ca. 75 minuten
Entree: 19,50 euro

Reserveren via secretariaat@huygensmuseum.nl